Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 31 oktober 2013

Voeg met "EDpuzzle" niet alleen vragen, maar ook audio-commentaar toe aan je filmpjes!

EDpuzzle is opnieuw een erg interessante tool om vragen te publiceren bij je filmpjes (van YouTube of andere). Het onderscheidt zich op 3 vlakken van gelijkaardige tools:
  • (als docent) kan je mondelinge commentaarstukjes toe te voegen aan de video, om bijvoorbeeld extra uitleg te geven tijdens het fragment. Bij het bekijken wordt het afspelen dan onderbroken door jouw opnames. Net als Playposit (voorheen 'EduCanon') dat ik gisteren besprak, is EDpuzzle niet zo 'sociaal' (de student ziet bvb geen antwoorden van klasgenoten), maar kan het wel erg interessant zijn voor toepassingen binnen afstandsonderwijs en de 'flipped classroom'.
  • Het is mogelijk om naast meerkeuzevragen, ook open vragen te stellen. Andere tools hebben vaak maar één van beide mogelijkheden. Je krijgt de antwoorden, per student, te zien in jouw dashboard.
  • Het is enkel mogelijk om op de vragen te antwoorden wanneer je inlogt als student (en een code ingeeft die de docent meegeeft). Dit maakt het -de eerste keer!- iets omslachtiger omdat je alle namen van de studenten moet inbrengen en nadien de codes moet communiceren aan de studenten.
Het creeëren van een filmpje op zich is niet zo ingewikkeld. Het werkt in 5 stappen:
  1. Je zoekt het filmpje op via de URL of trefwoord (of op je harde schijf). Je kan het meteen ook bijknippen indien je slechts een deel van het filmpje wilt gebruiken.
  2. Indien je oorspronkelijke video geen geluid heeft of je gewoon een voice-over wilt maken, kan dit in deze stap. Terwijl je het filmpje bekijkt kan je ondertussen commentaar inspreken. Indien je de oorspronkelijke klank wilt behouden en enkel stukjes commentaar wilt 'tussenvoegen', sla je deze stap over. Dit vond ik wel even verwarrend in het begin, omdat het verschil met de audio-commentaren niet meteen duidelijk was.
  3. Bij deze stap voeg je de audio-commentaren toe op de plek waar je wilt dat de student ze beluistert.
  4. Je voegt vragen in op de plek waar ze moeten verschijnen.
  5. Je bewaart je filmpje en voegt het toe aan een klas, zodat de student op de vragen kan antwoorden.
Hieronder zie je een voorbeeldfilmpje dat ik heb gemaakt om het even uit te proberen. Belangrijk om te weten is dat je de vragen zal zien verschijnen, maar je er niet op kan antwoorden (omdat je geen student bent met een code). Je moet het dus gewoon wegklikken. De video embedden kan voorlopig ook nog niet, dus wat je ziet is eigenlijk een foto met een link erachter die je naar de website van Edpuzzle zelf brengt.

http://edpuzzle.com/#media/5272270ef9bb154e72000004

Met dank aan André Manssen, via wiens excellente site ik dit tooltje leerde kennen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten