Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


dinsdag 1 oktober 2013

Maak zelf een presentatiefilmpje met leuke effecten!

Moovly is een nieuw tooltje waarmee je aardige presentatiefilmpjes kan maken, eventueel voorzien van audio. Naast tekst en foto's kan je allerlei (al dan niet geanimeerde) figuurtjes invoeren met leuke effecten (o.a. een hand die de items plaatst of weghaalt). Videofragmenten gebruiken kan (voorlopig) niet.
De basisversie is helemaal gratis (maximum 10 minuten) en het filmpje kan direct op YouTube gepubliceerd worden of gedownload. Uiteraard hoef je ook niks te installeren, enkel een account aanmaken is voldoende. Voorts is alles erg ïntuitief en krijg je bij het eerste gebruik een korte 'rondleiding', zodat je na 5 minuten al aan de slag kan! Hier zie je hoe het werkt.
De applicatie doet een beetje denken aan PowToon, maar is een stuk minder ingewikkeld (het aantal mogelijkheden is ook beperkter).
Gemotiveerde studenten kunnen hier zeker iets leuks mee doen en hun presentatie ook inspreken. Ik heb het even uitgetest met dit kort filmpje om onze workshops af te sluiten:



Wideo is een vergelijkbaar tooltje dat ook best aardig is, maar waar (voorlopig) geen geanimeerde figuurtjes voor handen zijn. Je kan echter wel makkelijk een soort pad creëren voor je items (fotos/figuren/tekst/...) door aan te geven waar op het scherm ze moeten verschijnen en waar ze weer verdwijnen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten