Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


dinsdag 29 oktober 2013

Playposit (voorheen EduCanon): een vernieuwend tooltje om vragen te publiceren bij filmpjes!

EduCanon -dat ondertussen Playposit is geworden, update 2016- is een gloednieuw tooltje om vragen te publiceren bij filmpjes (van YouTube en andere). Het bijzondere is dat de student eerst de vraag moet beantwoorden vooraleer hij verder kan kijken én dat hij niet kan doorspoelen naar stukken die hij nog niet heeft gezien (je kan wel terugspoelen en nadien weer vooruit). Verder is het ook érg interessant dat je als docent kan zien welke van je studenten de oefening hebben gemaakt en hoeveel ze hebben behaald!
Het is wel zo dat er enkel meerkeuzevragen kunnen gesteld worden en de sociale interactie eerder beperkt is: studenten beantwoorden de vragen, krijgen daar al dan niet feedback op (indien je dat zo hebt voorzien bij de antwoordmogelijkheden), maar ze zien niet wat anderen hebben geantwoord. Dat is wel zo bij tools als Grockit Answers of Vialogues, die dan weer andere 'beperkingen' of kenmerken hebben. Teachem is ook vrij gelijkaardig, maar toch een stuk minder aantrekkelijk en beperkter in vergelijking met Playposit.
Bij een vraag kan je wel extra informatie toevoegen (zoals een klein fotootje of een link) en je kan er zelfs zaken bij insluiten (embedden), maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Op het internet vond ik dit voorbeeld dat is gemaakt met Playposit (je kan het gewoon uittesten en de vragen beantwoorden): het is een liedje waarin het Spaanse werkwoord 'gustar' vaak wordt gebruikt.
Om een opdracht te maken, moet je je eerst aanmelden als docent (naam, paswoord en e-mail zijn voldoende) en die nadien toewijzen aan een klas (je kan tot 8 klassen maken). Vervolgens krijg je een code die je aan de studenten geeft, zodat zij zich kunnen aansluiten bij hun klas en de opdracht kunnen zien (ook zij moeten eerst een studentenaccount aanmaken). Leuk is ook dat je per opgave een deadline kan instellen en de scores per student kan bijhouden.



Een heel interessant en compleet tooltje, dus, zeker voor opgaves die de student individueel moet maken (luistervaardigheid) én wanneer je als docent zeker wil zijn dat hij het filmpje wel degelijk heeft bekeken. Zo denk ik eraan om de filmpjes die ik heb gemaakt in het kader van de flipped classroom op die manier aan te bieden: enkel studenten die vooraf de video met uitleg hebben bekeken over het theoretisch gedeelte, mogen de les bijwonen waarin de materie via communicatieve oefeningen wordt ingeoefend.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen