Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


dinsdag 29 oktober 2013

Playposit (voorheen EduCanon): een vernieuwend tooltje om vragen te publiceren bij filmpjes!

Playposit (het vroegere Educanon - update 2016) is een gloednieuwe tool om vragen te publiceren bij filmpjes (van YouTube en andere). Opgelet: werkt het best in Google Chrome !
Tijdens het bekijken verschijnen de vragen (meerkeuze, open vragen,...) naast het filmpje op het moment dat jij hebt opgegeven. Je kiest als docent ook zelf of de student mag terugspoelen alvorens een vraag te beantwoorden en of hij mag doorpoelen naar stukken die hij nog niet heeft gezien.
Je kan als docent perfect zien welke van je studenten de oefening hebben gemaakt en hoeveel ze hebben behaald!
Het is wel zo dat er geen sociale interactie mogelijk is (enkel chat tussen docent en student): studenten beantwoorden de vragen, krijgen daar al dan niet (automatische) feedback op (indien je dat zo hebt voorzien bij de antwoordmogelijkheden), maar ze zien niet wat anderen hebben geantwoord en kunnen ook niet op elkaar reageren. Dat is wel zo bij tools als Grockit Answers of Vialogues, die dan weer andere 'beperkingen' of kenmerken hebben. Teachem is ook vrij gelijkaardig, maar toch een stuk minder aantrekkelijk en beperkter in vergelijking met Playposit.
Bij een vraag kan je wel extra informatie toevoegen (zoals een klein fotootje of een link) en je kan er zelfs zaken bij insluiten (embedden).
Om een opdracht te maken, moet je je eerst aanmelden als docent (naam, paswoord en e-mail zijn voldoende) en die nadien toewijzen aan een klas (je kan tot 8 klassen maken). Vervolgens krijg je een code die je aan de studenten geeft, zodat zij zich kunnen aansluiten bij hun klas en de opdracht kunnen zien (ook zij moeten eerst een studentenaccount aanmaken). 



Een heel interessant en compleet tooltje, dus, zeker voor opgaves die de student individueel moet maken (luistervaardigheid) én wanneer je als docent zeker wil zijn dat hij het filmpje wel degelijk heeft bekeken.
Zelf gebruik ik de tool nu onder meer om filmpjes aan te bieden in het kader van de flipped classroom : de studenten bekijken vooraf een theorie-video waar ik vraagjes aan heb toegevoegd (zoals in onderstaand voorbeeld). In de les maken we hier dan praktische oefeningen op.
In tegenstelling tot de studenten moet je hieronder niet inloggen om de video te bekijken, wat maakt dat de scores ook niet worden bijgehouden.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen