Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


maandag 2 juli 2012

Laat je vragen/commentaar verschijnen bij het afspelen van YouTube-filmpjes met "Grockit Answers"

UPDATE: Begin september 2013 was Grockit Answers een periode inactief (misschien omdat het in juni was overgenomen door een ander bedrijf), maar ondertussen blijkt het weer te werken. Heel goede alternatieven zijn Vialogues (dat ik sindsien gebruik) en het recentere VideoAnt.

Grockit answers is een veelbelovend tooltje waarin je video's van YouTube kan importeren om er vervolgens op de gewenste plaatsen vragen of commentaar bij te publiceren. Bij het afspelen verschijnen die vragen dan op het moment dat jij hebt ingesteld en kan de kijker een antwoord invoeren. Zowel het importeren als het stellen van vragen is supereenvoudig, zoals blijkt uit deze tutorial:



Vanuit didactisch oogpunt biedt dit programma heel wat mogelijkheden. Zelf heb ik bijvoorbeeld deze oefening gemaakt voor mijn studenten, waarbij ze niet alleen vragen moeten beantwoorden over het video-fragment, maar waarin ook enkele keren naar hun mening wordt gevraagd omtrent het thema. De bedoeling is echter dat de studenten nadien, per 2, zélf zo'n oefening uitwerken aan de hand van een YouTube-filmpje in verband met hun specialisatie (in casu marketingcommunicatie en retailmarketing). De uitgewerkte opdracht vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen